جهت دریافت کدانواع ریبون ریماتولز کلیک کنید:http://rimatools.blogfa.com/
نماز::.|ستون دین::.

نماز
















نماز
نـمـاز وسـيـله ارتـبـاط و اتـّصال انسان با آفريدگار هستى است . معبودى كه سر منشاء تمامى پـاكـيـهـا و فـضيلتهاست و تنها با ارتباط هميشگى با اوست كه مى توان در مسير رشد و هدايت قرار گرفت و به سعادت جاودانه دست يافت .
نماز يكى از مؤ ثّرترين عوامل رشد و تكامل انسان و مايه تقرّب به درگاه الهى است ؛ چرا كه در سـايـه نـمـاز مـى تـوان يـاد خـدا، آرامـش قـلب ، آمـرزش گـنـاهـان ، قـبـولى اعمال و دورى از فحشاء و منكر را به دست آورد.
يـكـى از يـاران امـام صادق (ع ) از آن حضرت درباره برترين چيزى كه بندگان به وسيله آن بـه پـيشگاه پروردگارشان نزديك مى شوند و نيز از محبوبترين كار در نزد پروردگار سؤ ال كرد. حضرت در پاسخ فرمود:
(ما اَعْلَمُ شَيْئاً بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ اَفْضَلَ مِنْ هذِهِ الصَّلاةِ)
پس از شناسايى خداوند، چيزى را برتر از همين نماز سراغ ندارم .
حضرت امام خمينى (ره ) در بيان اهميّت و عظمت نماز مى فرمايد:
بـه نـمـاز و مـسـاجـد اهـمـيـّت دهـيـد كـه پـرونـده هـاى دادگـسـتـرى مال بى نمازهاست ... نماز پشتوانه ملّت است ... نماز يك كارخانه انسان سازى است . نماز خوب ، فـحشا و منكر را از يك امّتى بيرون مى كند، اين هايى كه در اين مراكز فساد كشانده شده اند، ايـنـهـا بى نمازها هستند... ما با ذكر خدا، با اسم خدا پيش برويم و نماز بالاترين ذكر خداست .
حضرت آيت الله العظمى خامنه اى به اهميّت نماز و جايگاه آن اشاره كرده ، مى فرمايد:
... نماز ركن اصلى دين است و بايد اصلى ترين جايگاه را در زندگى مردم داشته باشد، حيات طـيـّبه انسان در سايه حاكميت دين خدا، وقتى حاصل خواهد شد كه انسان ها دلِ خود را با يادِ خدا زنـده نـگـهـدارنـد و بـه كمك آن بتوانند با همه جاذبه هاى شرّ و فساد مبارزه كنند... اين ذكر و حضور دائمى فقط به بركت نماز حاصل مى شود و نماز در حقيقت پشتوانه مستحكم و ذخيره تمام نـشـدنـى در مبارزه اى است كه آدمى با شيطان نفس خود كه او را به پستى و زبونى مى كشد و شـيـطـان هـاى قـدرت كـه بـا زر و زور، او را وادار بـه ذلّت و تـسليم مى كنند، هميشه و در همه حال دارد... .
نمازها در يك تقسيم بندى كلى به واجب و مستحب تقسيم مى شوند نمازهاى مستحب ، فراوانند و مى توان براى آشنايى با آنها به توضيح المسايل و يا كتب دعا (مانند مفاتيح الجنانِ مرحوم محدث قمى ) مراجعه كرد
اقسام نمازهاى واجب
1 ـ نماز يوميه (شبانه روزى )
2 ـ نماز آيات
3 ـ نماز ميّت
4 ـ نماز طواف واجب خانه كعبه
5 ـ نماز قضاى پدر بر پسر بزرگتر
6 ـ نماز استيجارى يا نذر و عهد و قسم
7 ـ نماز جمعه
نمازهاى يوميه
نـمازهاى يوميه يا روزانه ، محبوبترين عمل در پيشگاه خداوند سبحان است و اوّلين پرسشى كه در قـيـامـت از بـنـده مـى شـود در رابـطـه بـا آن خـواهـد بـود، بـا قـبـولى نـمـاز، ديـگـر اعـمـال نـيـز پـذيـرفـتـه مـى شـود. كـسـى كـه آن را سـبـك شـمـارد و در بـه جـا آوردنـش سـهـل انـگـارى كـنـد، از شفاعت پيغمبر اكرم (ص ) و اهل بيت آن حضرت محروم مى گردد و ضايع كننده آن در زمره ستمكاران محشور خواهد شد. نمازهاى روزانه ، پنج نماز و مجموع آنها هفده ركعت است :
1 ـ نماز صبح : دو ركعت
2 ـ نماز ظهر: چهار ركعت
3 ـ نماز عصر: چهار ركعت
4 ـ نماز مغرب : سه ركعت
5 ـ نماز عشا: چهار ركعت
نماز آيات
مـنـظـور از آيـات ، خورشيد گرفتگى ، ماه گرفتگى ، زلزله و ساير حوادث هولناك آسمانى است كه باعث ترس و وحشت بيشتر مردم شود. نماز آيات دو ركعت است كه هنگام خورشيد گرفتگى ، ماه گرفتگى و مانند آن بايد خوانده شود و در هر ركعت ، پنج ركوع دارد. (م 1507 و 1508)
نماز ميت
نماز خواندن بر ميّت مسلمان ـ اگر چه بچه باشد ـ واجب است و كسى كه نماز ميت مى خواند لازم نيست حتماً با طهارت باشد. اين نماز، پنج تكبير دارد. (م 594 و 596 و 608)
نماز طواف واجب
كـسـانـى كـه بـه مكّه مشرف مى شوند، واجب است پس از هر طواف واجب ، دو ركعت نماز مانند نماز صـبـح و بـه نـيـّت نماز طواف پشت مقام ابراهيم به جا آورند. اين دو ركعت نماز به نماز طواف معروف است .
نماز قضاى پدر
بر پسر بزرگ تر واجب است كه پس از مرگ پدر، نمازهاى فوت شده اش را به جا آورد و يا بـراى انـجـام آن نـايـب بگيرد. در اين حكم فرقى نمى كند كه پدر، نماز خود را از روى عمد يا غـيـر عمد ترك كرده باشد، حتى اگر از روى معصيت و نافرمانى نيز ترك كرده باشد، قضاى آن بنابر احتياط، واجب است . ..................


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





تاريخ جمعه 17 آذر 1391برچسب:انواع نماز , نماز وحشت , نماز میت , نماز , آموزش نماز,سـاعت 18:8 نويسنده محمد محمودی

яima